04 March 2011

Cerita lawak yang tak biase dengar


Suatu hari seorang raja bijak yang kebosanan telah memanggil semua penglipur lara istana. lalu berkata  "hari  ni beta nak dengar cerita apa2 cerita yang tak biasa beta dengar, barangsiapa yang boleh bercerita
silakan.. beta akan hadiahkan 2000 dinar!!!

Maka bangunlah seorang penglipur lara, bercerita dgn penuh hebat dan semangat..semua orang berasa lucu dan bergelak tawa, kecuali raja. Raja berkata "cerita nih dah biasa beta dengar!" Lalu hampalah perasaan penglipur itu tadi untuk mendapatkan 2000 dinar.

Maka bangkitlah seorang penglipur lara yang lain tidak berpuas hati atas tindakan tuanku itu tadi..Lalu bercerita dengan ekstrem yg tidak pernah siapa2 pun dengar sebelum ini...Semua org terpegun dan bergelak ketawa, kecuali raja, lalu berkata "Aaaah, citer dah biasa dengar..." Maka malulah si penglupur itu tadi bercampur marah dan dendam.
Bangun seorang Penglipur lara yang bijak melihat gelagat tuanku. Lalu mula bercerita.

Pada suatu masa dahulu, untuk pengetahuan tuanku, arwah bapak tuanku dengan arwah bapak saya kawan baik. Tapi bapak tuanku pada waktu itu hidup susah lalu pinjam duit ke bapak saya. Pinjaman sebanyak 2000 dinar, tapi tak mampu untuk bayar balik. Maka bapak tuanku pun berpesan ke bapak saya sebelum dia mati "Nanti bila anak aku dah besar suruh dia bayarkan balik hutang2 aku tu kepada anak ngko ye?"

"Apa macam tuanku? Cerita biasa dengar ke tak biasa dengar?" tanya si penglipur lara berpuas hati teramat sangat sambil melihat tuanku yang terkial2 nak menjawab.



Hari ni aku macam dihinggapi mood sarkastik , bombastik , chopstik. huh really not in mood. cerita lawak yang aku cari pun macam tak menjadi je lawaknye. 



Rase macam nak senyum ke tak? nak senyum ke tak?


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...