22 April 2011

Diet mengikut jenis darah ☺

Aku mahu berkongsi dengan ape yang dah aku bace ya. tapi korang kena tahu jenis darah korang lah. aku agak darah aku jenis O? aku pun tak sure. tapi tak pe , aku kasi untuk semua jenis darah ya.






Jenis darah O
Profil diet: Protien tinggi iaitu suka makan daging.


Makanan yang membantu korang mengurangkan berat badan : rumpai laut. yerkk? makanan laut. ikan kut. garam , hati , daging merah , bayam , brokoli and kubis daun. Korang memerlukan diet yang protien tinggi dan rendah karbohidrat. (tak boleh makan nasik la ni..)
Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran mesti seimbang.


Musuh kepada mereka yang darah O adalah bijirin seperti jagung dan germa gandum.














Jenis darah A
Profil diet: Vegetarian


Makanan yang membantu korang kurangkan berat badan: minyak sayuran , makanan soya , sayuran dan buah nenas. Korang kena mengamalkan makanan yang memihak kepada buah-buahan dan sayur-sayuran. jangan curang ok.


Korang yang berdarah A ni memiliki darah yang lebih pekat dari kategori darah yang lain and sistem imunisasi korang lebih sensitif.


So , korang dinasihatkan supaya kurangkan atau jangan ambil produk tenusu , daging dan lemak haiwan.




Jenis darah B
Profil diet: Omnivor yang seimbang


Makanan yang membantu korang kurangkan berat badan: sayur-sayuran , telur , daging rusa (setahun sekali boleh?) dan teh. 


Korang perlu mengamalkan diet yang seimbang antara sayur-sayuran , buah-buahan , bijirin , daging dan produk tenusu.


Tapi korang kena hindari dari ambil ayam atau daging merah macam lembu dan itik yang berlebihan.








Jenis darah AB
Profil diet: Diet campuran yang seimbang


Makanan yang membantu korang kurangkan berat badan: tofu , makanan  laut , makanan tenusu , rumpai laut , sayur-sayuran dan buah nenas. (macam lebih kurang je semua)


Korang kena amalkan pemakanan vegetarian. hanya sekali-sekala korang boleh makan ikan , daging TAPI BUKAN AYAM , dan produk tenusu.








Tapi aku tak rela lah nak berdiet-diet. bak kate mak aku "selagi boleh makan , baik makan". takut nanti dah tak de gigi tak boleh makan dah.. huahua  

Info credit to creativeproduct



1 comment:

ShakRoil said...

NICE INFO! patut la aKU selalu makin daging tapi badan tak besar.. rupanya ikut darah aku jenis O dan makan daging merupakan satu diet! huhu!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...