13 December 2012

Tips untuk Program Assessment Centre (PAC)

Assalamualaikum.

Sekarang ni, bukan PTD je buat PAC before interview. banyak dah jabatan kerajaan yang ambil format program PTD untuk tapis candidates. termasuk aku, dua hari menjebon kat Johor Bharu memang bagi banyak input yang selama ni kecelaruan put.




So, ade sikit tips lah untuk korang yang dapat panggilan PAC PTD or else.

Pertama sekali, persediaan sebelum PAC.

- Kat sana, korang kena berlari 2.4km dalam masa 13min untuk lelaki. perempuan pulak dalam masa 17min. so kalau record korang lebih dari tu, markah pon kurang lah. yang penting kat sini, fitness. kenalah steady, bukannye loii tak bernafsu.

- Pakaian kemas smart macam nak ke pejabat. sebab activity dalam kelas, kita kena pakai pakaian formal. kasut pulak aku suggest korang pakai heels yang boleh di pakai dalam jangka masa yang lama sebab korang kena pakai setiap masa kasut tu and nak kena jalan jaoh pulak dari hostel ke kelas.

- Practice bercakap depan public maybe kawan sendiri. jadi berani dengan cabar keyakinan diri.
since kat Uni, aku selalu tak ngelat untuk present assignment. aku akan offer untuk explain sebab saat tu sangat genting woh. sure korang boleh atasi nebes kalau dah biasa cakap depan public.




Kedua sekali, persediaan semasa PAC.

- Jadilah manusia yang peramah untuk dua hari program tu kay. tak rugi pon sebab kita perlukan support dari diorang yelah kita datang without families and friends. dalam kelas nanti, kita kena bercakap depan mereka. so, support sangat penting time tu. kebanyakan peserta PAC ni, dah lama kerja and ade kedudukan woh. tak rugi kita cilok ilmu dia.

- Smart phone amat penting! aku sedar sekarang kegunaan smart phone. fuhh bila diorang bagi tajuk untuk pengucapan awam in B.M and public speaking in English, takde ape yang aku bayang selain kelajuan internet and smart phone. penting ye untuk korang prepare speech yang bernas. kalau boleh, biar penuh dengan fakta sampai panel tu terangguk-angguk dengar speech yuolls. basically, diorang hanya nak nilai korang punya availability nak berhujah depan orang. depends pada panel tu if dia redho dengar grammatical error and vocab manglish yuolls.

- Selain tu, buatlah kajian pasal jabatan PAC anda. ini untuk bagi expression yang nyata kepada panel tu yang korang betul-betul nak that jawatan. dalam public speaking nanti korang kena masukkan fakta pasal jabatan yang korang pohon. so, bagilah fakta bukan auta. 

- Actually, time kat sana kita ni dah jadi bahan uji kaji. personality kita akan di teliti dari awal korang jejak kaki ke program tu. so, instead of jadi diri sendiri, pretend lah sikit yang korang ni seorang yang berwibawa walaupon.. hampeh.





































Akhir sekali, persedian selepas PAC.

- Tawakal jelah semoga di panggil interview sebab itu yang aku buat sekarang. pergi bercuti sekali untuk gift diri sendiri sebab berjaya berlari 2.4km yang selama ni tak mungkin berlaku.



3 comments:

Amirol Najmi said...

Singgah! Jemput komen and follow :)

thieyra ibnor said...

Thanks 4 the sharing.. PAC sy bln Jun nie..nebes..x tau cm ne nk bayangkan xtvt kt sne..tp lepas bace entry nie..dpt membantu sy utk membayangkan suasana..mekaseh~

Unknown said...

salam, nak tanye..
untuk speech public speaking tu..
ada berapa lama masa diperuntukan untuk prepare speech?
blh tgk teks tak masa bg speech?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...